Aili-mamman inspiroima verkkokauppa pelastaa maailman

TIEDOTE
Turku 19.11.2019


Aili Lifestyle on verkkokauppa, jossa vierailemalla pelastetaan maailma

Tuore verkkokauppa profiloituu vastuullisuudella ja helpottaa kestävien valintojen tekemistä tekemällä ne asiakkaidensa puolesta. Kuluttaja voi olla varma, että jokainen verkkokaupassa myytävä tuote on valmistettu vastuullisesti ja jokaisesta tuotteesta tehdään hyvää tavalla tai toisella.

Turkulainen Aili Lifestyle haluaa tuoda markkinoille konseptin, jossa hyvän tekeminen on elämäntapa. Uuden verkkokaupan tavoitteena on lisäksi kerätä yhteen erilaisia väyliä hyväntekeväisyyden tekemiseen sekä tarjota sivuston kautta palveluja, joilla tuotteen elinkaarta saadaan jatkettua tai tuote kierrätettyä oikealla tapaa.

Kauppa, jossa kaikista myytävistä tuotteista tehdään hyvää

Haluaisitko ostaa laadukkaita audiotuotteita, joissa on käytetty kierrätysmateriaaleja ja jokaisesta myydystä tuotteesta istutetaan puu? Tai luomukosmetiikkaa, jota ostamalla tuet kansainvälistä Fauna&Flora -järjestöä? Entä haluaisitko hankkia tyylikkäät puiset aurinkolasit, jotka ostamalla mahdollistat vähäosaisille lapsille ja nuorille paremmat eväät elämään Suomessa ja Nairobissa?

– Meillä on myynnissä brändejä kuten House of Marley, TRUE Skincare, Shadeshares ja Lunette. Osa brändeistä on tunnetumpia, toiset taas suurelle yleisölle vielä tuntemattomampia. Yhteistä kaikilla merkeillä kuitenkin on kestävät ja vastuulliset tuotteet, joiden kautta tehdään hyvää, kertoo Aili Lifestyle -sivuston perustaja Anne Aatola.

Aili Lifestyle esittelee sivuillaan hyväntekeväisyysjärjestöjä (mm. WWF Suomi, Mieli ry ja Sylva ry), joiden toimintaa kävijä pystyy sivuston kautta tukemaan. Erilaiset hyväntekeväisyysmuodot lisääntyvät sivustolla vähitellen ja tulevaisuudessa Aili-yhteisö voi esimerkiksi lahjoittaa tavaroita vähäosaisille, pitää seuraa vanhuksille tai vaikkapa kerätä roskia luonnosta.

– Aili Lifestyle on hieno osoitus pyrkimyksestä muuttaa kulutuskulttuuriamme vastuullisemmaksi ja viisaammaksi. Olemme kiitollisia, että Aili tukee luonnonsuojelutyötämme ystäväyrityksenä, toteaa WWF Suomen asiakkuuspäällikkö Aino Sirkesalo.

Luonnonsuojelun tiimoilta verkkokauppatoimija on aloittanut yhteistyön Puhdas Päijät-Häme -yhteisön kanssa. Tavoitteena on yhdessä tukea erilaisten roskankeruuyhteisöjen syntymistä ympäri Suomea sekä yhdistää jo olemassa olevia yhteisöjä.

Enemmän kuin verkkokauppa

Vaikka Aili Lifestyle on verkkokauppa, on se siis paljon muutakin. Se on fiksumpi elämäntapa.

– Isoäitini Aili syntyi 1900-luvun alkupuolella. Hän eli lähellä luontoa, sieltä hyvinvointia ammentaen. Esineet ja tavarat tehtiin kestämään ja niitä korjattiin sekä kierrätettiin. Edes ruokaa ei heitetty pois, Aatola summaa ja toteaa Ailin elämäntavan olleen ”arjen ekologiaa”.

Nyt Aatolalla on omia lapsia ja hän haluaa Aili Lifestylen kautta tuoda kestävän elämäntavan nykyaikaan ja jättää tuleville sukupolville paremman huomisen. Aikakaudessamme on paljon hyviä innovaatioita, joita voi yhdistää perinteisiin arvoihin.

– Arkkitehti Aleksi Rastas totesi Helsingin Sanomien artikkelissa taannoin, että uudenlaiselle, vastuulliselle ostoskeskukselle voisi olla kysyntää. Ostoskeskukselle, jossa kuluttaja voisi olla varma tuotteiden ekologisuudesta, uusiutuvan energian käytöstä ja muista ympäristötekijöistä, Aatola muistaa.

– Aili Lifestyle on juuri tätä, mutta verkossa.